Volkswagen I.D.
På bilsalongen i Paris visade Volkswagen upp konceptbilen I.D. Detta är den första modellen som företaget tagit fram som inte tidigare varit en bensin-eller dieseldriven modell. Företaget tar nu sitt första stora steg mot en mer hållbar miljö.
Företagets bild som miljövänligt företag skadades hårt att dieselgate-skandalen. Utsläppsfusket där Volkswagen manipulerade mjukvaran i sina dieselbilar anses ha brutit mot konsumentlagarna i 20 EU-länder. Reklamen för dessa dieseldrivna bilar innehöll felaktig information och fakta vilket anses ha brutit mot konsumentlagarna. Men den nya konceptbilen I.D. är ett steg mot en mer positiv framtid. En prisvärd elbil. Tanken är att I.D. ska vara ett verkligt alternativ för bilister. Bilen ska kosta vad effektmässigt en motsvarande Golf kostar idag, vilket är ett pris strax över 250 000 kronor.
Valet av batteri bestämmer räckvidden och konceptbilen beräknas vara redo för att lanseras 2020. Ett fullt autonomt, självkörande system, kallat I.D. Pilot demonstrerades på bilsalongen i Paris. Detta system aktiveras om man rör vid VW-emblemet på ratten. I.D. har en elmotor på 125kWm 179 hk, vilket möjliggör en accelerationer från 0-100 km/h på under åtta sekunder. Konceptbilen har en toppfart på 160 km/h.
Tanken är att skapa en elbil med stark identitet och en del av formerna liknar deras omtycka Golf. Elbilen är 4.1. m lång, vilket är 18 cm kortare än Golf. Dock är hjulaxlarna är placerade så långt ut att avståndet mellan dessa är nästan 13 cm längre än hos Golf. Batteriet är precis som hos bilar designade av Tesla placerade platt i bilens golvkonstruktion. Detta ser till att det inte påverkar bilens köregenskaper alltför mycket.
Användarens mobiltelefon bestämmer om man kan släppas in i den nyckellösa bilen. Mobiltelefon används som en digital nyckel som inte bara låser upp bilen utan även förbereder den för en specifik förare genom att ställa in ratt och stol i önskad position. Profilen sparas i Volkswagens molntjänst så även om mobiltelefonen inte är tillgänglig så går det att komma in i bilen. Profilen innehåller också information om preferenser beträffande radiokanaler, musikspellista och vilken temperatur som önskas i kupén. Detta är en konceptbil som är nära att vara en produktionsverklig bil. Tanken är att den ska säljas som ett elektriskt alternativ parallellt med Golf.