
Miljöbilar
Allt fler konsumenter bryr sig i högre grad om vilken påverkan deras konsumtion har på miljön, och få produkter vi konsumerar som privatpersoner har större inverkan på miljön än den bil vi kör. Som en följd av detta har antalet miljöbilar på marknaden ökat markant under det senaste årtiondet. Exakt vad en miljöbil är, är dock ett löst definierat begrepp, då olika kommuner och myndigheter har olika kriterier för att en bil ska få klassas som en miljöbil. Det finns dock en gemensam definition inom EU som består av klassificeringssystemet Euro. Där innebär kriterierna för graderingen Euro 6 att bilen inte får släppa ut mer än 0,5 gram koldioxid per kilometer om det är en dieselbil, och högst 1 gram om det är en bensinbil.
Anledningen till att det är viktigt att klassificera vilka bilar som är miljöbilar och inte är att det ofta är förenat med vissa förmåner att köra en miljöbil snarare än en bil med högre bränsleförbrukning. Fram till och med den 30 juni 2009 fick till exempel alla privatpersoner som köpte en ny miljöbil 10 000 kronor i så kallad miljöbilspremie, förutsatt att de sedan behöll bilen i mer än sex månader. I början av 2010 infördes en annan typ av förmån, då nya miljöbilar var friade från fordonsskatt under de första fem åren. Om man köper en elbil, som ju är den allra mest bränslesnåla typen av miljöbil, kommer man dessutom att få en så kallad ”supermiljöbilspremie” på 40 000 kronor – detta har det fattats beslut om, men det har inte införts ännu. I vissa kommuner har miljöbilar också parkeringsförmåner, är befriade från trängselskatt och får trafikera i zoner som andra bilar inte får.
Oavsett om man har en miljöbil eller inte måste man dock förr eller senare tanka sin bil. Nackdelen med att inte behöva tanka sin bil lika ofta, som man ju inte behöver när den drar mindre bränsle, kan dock vara att man inte kommer på att det behövs förrän det är för sent, vilket kan medföra att man inte har tillräckligt med pengar kvar på kontot i slutet av månaden för att fylla på tanken. I sådana lägen kan ett snabblån vara lösningen på problemet. Då kan man tanka upp bilen för stunden, och sedan betala tillbaka lånet när lönen kommer in.